The Guide for a Crash-landing into the Camouflaged Planet 변조된 행성으로의 불시착을 위한 가이드
installation, sound
2018


*Exhibitions:
2018 The Future of this Land @Akiyoshidai International Art Village(Yamaguchi, Japan)


*list of works:
A temporary shelter where the Moonlight and sun stay together 태양과 달빛이 머무르는 일시적 은신처_bamboo units, silver pipes, marble stone, moss, mixed media_dimension variable_2018
Reincarnation of the island 섬의 환생_leaves, branches, moss, vinyl, plastic, mesh, hologram vinyl, silver film, wire, beads, mixed media _dimension variable_2018
a star bear a thorn for a moment 잠시동안 가시를 품은 별_ wire, plastic ball, thread, mixed media_dimension variable_2018
The quiet seasons return into the future 조용한 계절이 미래로 돌아간다_ silver string, newspaper, cellophane, heat insulating mat, plastic strap_dimension variable_2018
a memory of coral in the 22century 22세기 산호의 기억_hologram vinyl, wire, plastic ball_dimension variable_2018


*credit
artist : Lee Sujin
narrator : Shiota Nozomi
technical support : Katsuhiko Akimoto, Shusaku Fukagawa
cooperation : Ando Kotaro(Yamaguchi Marble Onix Unio), Kenji Yasushige
works support : Satoko Togashi
photo : Ohta Michihiro

우리는 동시대 생물학자들의 연구를 통해 생물의 다양성이 비옥함이 아니라 결핍의 결과라는 사실을 알 수 있다. 비옥한 땅에서 강한 종 한둘이 전체를 점령한다고 했을 때, 반대로 척박한 곳에서는 다양한 방식으로 결핍을 극복한 종들이 저마다의 작은 영역을 차지하며 공존하고 있다는 것이다. 메마른데다 여름엔 덥고 겨울엔 추운 석회암 지대에는 어느 곳에나 사는 식물은 발을 붙이기 힘들고 가혹한 환경을 견디는 종만 살아남는다. 그러한 점에서 석회암 지대는 식물에게 새로운 종을 탄생시킬 역경인 셈이다.

나의 프로젝트 The Guide for a Crash-landing into the Camouflaged Planet(2018)는 역사 이전의 시대, 그리고 아직 도래하지 않는 미래공간에 대한 호기심을 통해 시각적 요소의 작업을 실현시킨다. 이를 위해 나는 공간의 원형적, 고고학적, 구조적인 요소들을 모아 장소를 스토리텔링한 공간구성을 보여준다. 이는 우리가 살고있는 현재의 장소에 대하여 아직 도래하지 않은 22세기의 가상의 땅으로 둔갑시키는 시도로 시작 된다. 나는 이 장소들 안에 기술발전과 기후변화, 식량부족, 에너지의 고갈, 빈부격차, 인구불균형 등 각종 사회, 환경문제가 도래할 다음 세기의 국가와 사회, 그리고 시공간의 소멸, 불안, 위기에 대한 상상을 담았다. 이로써, 나는 ‘생태학적 윤리와 정치가 존재하는 자연, 그리고 시간의 가장 끝지점에 있는 장소로서의 미래 공간’을 연구한다.

이러한 맥락을 기반으로, 나는 실내와 외부 몇 군데의 지점을 정하여 “장소에 경계와 시간을 제한하지 않는 유동적 공간, 즉, 실제와 가상의 경계가 없는 하나의 세계”를 만들기 위해 오브제와 설치작업, 그리고 사운드아트를 결합한 장소특정적 프로젝트를 진행한다. 이는 내가 사용하였던 실내 스튜디오와 건물 중앙에 위치한 퍼블릭 스페이스, 그리고 대나무숲, 시냇가, 길가의 나무 등을 하나의 동선으로 맵핑하는 총 5군데의 장소에 작품을 설치한다. 관객들은 이 장소들에서 채집된 자연의 소리, 그리고 작가가 창조한 시적, 서사적 형식의 스토리로 구성한 음성파일을 들으며, AIAV의 건물과 자연환경을 산책하며 작품과 장소를 경험하게 하였다.

그 중, 야외 공공 스페이스에서 이루어진 작업은 일본의 전통 건축에서 나타나는 유닛형의 유동적, 일시적, 가변적인 공간구조와 일본식 정원의 문화적, 구조적 지점들을 조형적으로 차용하였다. 양파 껍질처럼 계속 확장해나가는 나가는 전통가옥의 확산형 구조를 설치에 가져오는 한편, 일본의 전통 정원에 등장하는 추상화되고 양식화된 방법을 통해 이상적으로 축소된 풍경을 조성하는 탑, 신사, 산, 돌, 그리고 섬 등의 야생 환경의 집합 구성체로서의 공간 구성을 반영하였다. 특히, 일본의 정원 역사에서 빼놓을 수 없는 돌과 장소의 역학관계 , 보이지 않는 신과 인간의 세계를 연결하는 발상의 장소로서의 정원의 개념을 연구하여 자연물을 배열, 배치하고 형태를 이루는 구성 원리를 연구하며 진행하었다. 이 빌딩은 작품이 위치한 공공 스페이스인 중정은 1990년대 후반 이 건물을 지은 일본의 건축가 Isozaki Arata에 의해 ‘바다 공간’이라는 의미를 부여받았다. 상징과 기호, 나열 등의 배열과 끊임없는 흐름과 변화로 작동되는 미래도시의 원형을 결합시킨 나의 작업은 검은 돌들로만 이루어진 상상의 바다 위에 존재하는 또 하나의 미래 세계로서, 역경과 위기, 낙관과 대안을 반영하는 새로운 시대의 이야기들을 창조해내고 있다.


It is known through research of contemporary biologists that biodiversity is not a result of fertility but deficiency. In other words, given that one or two strong species dominate a fertile land, the species that have overcome deficiency in one way or another have occupied a small domain of their own and coexist with one another. On the limestone-based land which is arid, and hot in summer and cold in winter, only the species that have survived a harsh environment can survive – the land not being a good fit with plants which can grow anywhere. The area of limestone is an adversity which is to bear new species for plans.

My project titled 'The Guide for a Crash-landing into the Camouflaged Planet(2018)' envisions visual elements through curiosity over a future space which has yet to come as well as the pre-historic times. To this end, I show a spatial composition for story-telling of a space by gathering archetypical, archeological and structural elements. This starts with an attempt to transform the present space we live into a virtual land of the 22nd century which has not arrived yet. I have embedded in these spaces with of a nation and a society in the upcoming age, tempo-spatial extinction and the corresponding crisis, driven by various social and environmental issues including technological advancement & food shortage, energy depletion, discrepancies in wealth and population imbalance. Therefore, I research ‘a future space as a space in the far end of the nature with coexistence of ecological ethics and politics.’

Based on this context, I designate the space of Akiyoshidai International Art Village and some spots outside it to conduct a site-specific project combining objects, installation works and sound art for ‘a fluid space with no limit on boundary and time to a space, that is, a single universe with no boundaries of reality and virtuality.’ I install my works in a total of five places by mapping them in a single movement line : the indoor studio I used to use, the public space located at the center of the building, a bamboo forest, a stream bank and a tree on the street. The audience would listen to the sounds of the nature collected in these sites, and the voice files comprised of poetic and narrative stories I created, and experience the works and the place by walking around the building of AIAV and the nature.

Especially, the installation work to be placed in the outdoor public space is implemented in a form of a garden forming an ecoloical space with the gathering of towers and expanded/arch-type objects. The towers are structures in an individual unit with a cylindrical form as the basis, being made of heterogeneous and unique materials colors and images of a green bamboo tree and silvery pipes. They form an organic communal space based on geometric shapes and patterns generated by stacking or laying out many cylindrical structures. This work can be observed by walking around the windows and alleys of the AIAV building, and be encountered as people walk around the stage where the audience is gathered, or the outdoor space serving as a public space. This outdoor space is a courtyard of the building, maximizing the sensations of appreciating the work in the environment which allows interactions with sensible and temporal elements including air, wind, weather and season.

The Guide for a Crash-landing into the Camouflaged Planet 변조된 행성으로의 불시착을 위한 가이드
@Akiyoshidai International Art Village(Yamaguchi, Japan, 2018)